HeartBeat

mEh Kenal2

My photo
Lebih dikenali dengan nama Bukhairiah yang thasil dari gabungan bunga2 chenta antara Bukhari dan Khairiah. Nama sebenar ai Ummi Khairiah Kassim...anak kelahiran Muo,Johor, bbintang Pisces tahun 1983...menetap dan mcari rezeki di Melaka...punya suami y romantika d amor,Ahmad Bukhari...punya sepasang anak,Ahmad Saiful Azeem dan Ummi Nur Eirdiena...

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, March 22, 2012

Alhamdulillah, dh pandai bc Al-Fatihah..

Bismillah...
xTra vaGanza



Alhamdulillah, semalam azeem telah menyajikan bacaan Al Fatihah dengan sedikit lancar tanpa dipandu...
tapi pelat2 la..faham2 la bacaan budak2 umur 5 tahun

sgt2 tkejut..sgt2 gembira..
Alhamdulillah...
mharapkan ada lagi penambahbaikkan (ececeh...mcm SSM plak)





Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:"Membaca Fatihah Al-Quran pahalanya seperti sepertiga Al-Quran" Juga Nabi Muhammad s.a.w.bersabda:"Surat Al-Fatihah adalah untuk apa ia dimaksudkankan dalambacaannya."
 
dan
 
"Fatihah itu pembukaan maksud bagi orang-orang mukmin."Sesiapa membaca surah Al-Fatihah dalam keadaanberwuduk sebanyak 70 kali setiap hari selama tujuh hari lalu ditiupkan pada air yang suci lalu diminum maka ia akan memperolehi ilmu danhikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran rosak.
 
Diantara khasiat Fatihah ialah siapa yang membaca 'Al-Fatihah' diwaktu hendak tidur, Surah 'Al-Ikhlas' sebanyak 3 kali danMu'awwidzatain maka ia akan aman dari segala hal selain ajal. Dansiapa berhajat (berkeinginan sesuatu) kepada Allah s.w.t.maka olehnyadibaca surah Al-Fatihah sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunat Subuh dan sembahyang fardu Subuh sampai 40 hari (tidak Lebih)kemudian memohon kepada Allah s.w.t. maka Insyaallah ia penuhikeperluan hidupnya.
Barangsiapa membaca Fatihah berserta Bismillah diantara sunat Subuh dan fardu Subuh dengan Istiqomah maka kalau iainginkan pangkat terkabullah ia dan kalau ia fakir maka akankaya serta jika ia punya hutang maka mampu membayanrnyadan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang soleh, berkat surah Al-Fatihah.
 
Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 20kalisetiap selesai sembahyang fardu lima waktu maka Allah s.w.t.luaskan rezekinya, baiki akhlaknya, mudahkan urusannya,hilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, anugerahkanapa yang ia angan-angankan, dapatkan berbagai berkat dankemuliaan, jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur,berpenghidupan baik dan ia pula anak-anaknya terlindung dari
kemudharatan dan kerosakan serta dianugerahkan kebahagiaandan sebagainya.
 
Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 125 kaliselesai sembahyang Subuh maka ia peroleh maksudnya dan iaketemukan apa yang dicari-cari serta sebaiknya ia panjatkan doa yang bermaksud:
 
"Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengankebenaran Surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya dimudahkan bagikusemua urusanku, sama ada urusan dunia atau urusan akirat, supayadimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku..........."
Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah diwaktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali maka Allah s.w.t.bukakan pinturezekinya dan Dia mudahkan urusannya tanpa kepayahan dankesulitan. Selesai bacaan Al-Fatihah tersebut dan sebaiknyaberdoa:
 
"Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengankebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya Engkau bukakanbagiku pintu-pintu rahmatMu, kurnia-Mu dan rezeki-Mu. Dan Engkaumudahkan setiap urusanku, murahkanlah bagiku rezekiMu yangbanyak lagi berkat tanpa kekurangan dan tanpa susah payah,sesungguhnya Engkau berkuasa atas setiap sesuatu. Aku mohonkepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, berikanapa yang kuhajati........"Diriwayatkan dari Syeikh Muhyiddin Ibnul Arabi didalam kitab'Qaddasallaahusirrahu':"Siapa yang punya maksud maka sebaiknya ia membaca surat Al-Fatihah sebanyak 40 kali sehabis sembahyang Maghrib dan sunatnya,selesai itu ia ajukan permohonan hajatnya kepada Allah s.w.t."
Surat Al-Fatihah boleh mengubati penyakit mata, sakit gigi, sakit  perut dan lain-lainnya dengan dibacakan sebanyak 41 kali.
 
Ikhtiar mengubati penyakit : Baca SurahAl-Fatihah sebanyak 40kali pada tempat berisi air, lalu air itu diusap-usapkan padakedua belah tangan, kedua belah kaki, muka, kepala dan seluruhbadan, allu diminum, Insyaallah menjadi sembuh.
 
Kalau Surah Al-Fatihah itu ditulis dengan huruf-huruf terpisahlalu dileburkan dengan air suci dan diminumkan kepada sisakit,maka dengan iradah Allah s.w.t. ia akan sembuh.
 
Ikhtiar menghilangkan sifat pelupa: Tulislah surat Al-Fatihahdengan huruf Arab pada tempat putih dan suci lalu dihapuskandengan air dan diberi minum pada orang yang pelupa, maka iaakan hilang sifat pelupanya dengan izin Allah s.w.t.
 
Mengubati sakit disebabkan oleh sengatan kala: Ambil sebuahtempat bersih lalu diisi air dan sedikit garam lalu dibacakan
padanya Surah Al-Fatihah sebanyak 7 kali lalu diberi minum pada orang yang tersengat kala itu, Insyaallah ia akan sembuh.
 
Mengubati sakit gigi dan lain-lain: Untuk dirinya sendiri =letakkan jari pada tempat yang sakit lalu membaca Al-Fatihahdan berdoa sebanyak 7 kali:
 
"Ya Allah, hilangkan daripada keburukan dan kekejian yang akudapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".
Mengubati penyakit gigi orang lain: selesai membaca Al-Fatihahmaka berdoa 7 kali:
 
"Ya Allah, hilangkan daripada orang ini keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetapdisisi-Mu".
 Adapun faedah dan khasiat dari Surah Al-Fatihah ialahmenyembuhkan penyakit mata yang kabur (rabun)
 
Sabda Nabi Muhammad s.a.w.""Barangsiapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya(kabur/rabun) maka hendaklah dilakukan:
Memandang bulan pada awal bulan, jika tidak kelihatan atauterhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malamkedua, juga tidak dapat, cuba pada malam ketiga atau begituseterusnya hingga nampak kelihatan bulan itu.
 
 Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapukan tangankanannya kemata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali.
Sesudah itu mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini:
 
"Al-Fatihah
 
itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang pengasih penyayang."
Lalu mengucapkan "Yaa Rabbi" sebanyak 5 kali.
 
Terakhir mengucapkan pula doa ini sebanyak 1 kali:
 
"Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan, Ya Allah sihatkanlah, Engkaulah yang menyihatkan".

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Popular ker..