HeartBeat

mEh Kenal2

My photo
Lebih dikenali dengan nama Bukhairiah yang thasil dari gabungan bunga2 chenta antara Bukhari dan Khairiah. Nama sebenar ai Ummi Khairiah Kassim...anak kelahiran Muo,Johor, bbintang Pisces tahun 1983...menetap dan mcari rezeki di Melaka...punya suami y romantika d amor,Ahmad Bukhari...punya sepasang anak,Ahmad Saiful Azeem dan Ummi Nur Eirdiena...

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, August 31, 2009

Bahaya Minyak Angin! Parents Please Read!]

xTra vaGanza

ai copy from Email..baca ek kengkawan para 2 parent...mungkin leh jd iktibar...untuk kbaikan anak2 kita


This is quite true for small children.
FYI...from my fren.Bahaya Minyak Angin!
Parents Please Read!Ini untuk pengetahuan awak dan bolehlah awak sampaikan atau pesan kepadakawan-kawan tanpa mengira kaum agar apa yang berlaku kepada anak sayatidak berulang kepada anak kawan-kawan kita dan juga umat manusiaseluruhnya.
Ahmad Tarmizi Ahmad Basri ( anak kesayangan saya yang kelima) 3 tahun.17/08/04-Demam biasa dan dibawa ke klinik untuk perubatan18/08/04-Masih deman dan perut kembong akibat tak selera makan keranasakit tekak (bengkak)19/08/04-Saya kurang senang dengan kesihatan anak saya dan bawa diaberjumpa doktor pakar.
Setalah diperiksa soalan pertama yang doktor tanyakepada saya serta isteri saya ialah??ada sapu apa-apa minyak di perut?bererti sebagai doktor dengan ilmukedoktorannya dia tahu bahawa puncanya adalah disebabkan minyak angin.Anak saya dimasukan ke wad. Dia dalam keadaan koma tanpa membuka mata,berkata-kata, bergerak dan pernafasan pun dibantu dengan alat penafasanoksigen. Darah, kencing diambil bagi tujuan pemeriksaan.
Keputusan pemeriksaan :Hati anak saya bengkak teruk disebabkan minyak angin telah menyerap masukke dalam tubuhnya. Kencing anak saya juga mengandungi minyak tersebut.Kesemua saluran darah menghadapi kesukaran akibat minyak itu. Anak sayatak sedarkan diri dan terus koma. Dia dibawa ke wad ICU dan dirawat oleh 6orang doctor, antara 6 orang doctor, 2 darinya adalah dari Jerman.Kedua belah kakinya ditebuk untuk memasukan ubat dan oksigen denganmengunakan tiub. Kedua tangan juga ditebuk untuk memasukan glukos dandarah Kepala juga ditebuk di bahagian dahi untuk memasukan cecair ubat.Saya disuruh oleh pihak hospital untuk tandatangan hampir 7 kepingdocument untuk membenarkan anak saya diselamatkan dengan apa jua risikotanpa menyalahkan pihak doctor.. Saya bersetuju.AlhamdullilAllah. . Anak dapat diselamatkan akhirnya dengan izin Allah dankini dia telah dipindahkan ke wad biasa. Dia telah pulih hampir 80% dansudah mampu untuk memanggil saya BAPAK bila saya disisi....Iklas? Ketika anak dalam keadaan sedemikian segala harta, motor besar,kereta dan semua yang ada di dalam dunia ini tidak bernilai lagi. hampir 3hari saya tak makan langsung dan air mata sentiasa berlinangan, sayaseolah hilang malu dan tak bernyawa.Azah , tolong pastikan jangan ada walaupun satu botol minyak-minyak yangdibeli direct dari penjual tepi jalan, penjual rumah ke rumah, pemberiandari jiran dan sebagainya , kerana mungkin ianya akan membunuh anak kitasebab kita sendiri pun tak tahu isi kandungannya.
Tergerak hati saya untuk memberitahu awak dengan harapan pengajaran inidapat membantu anak orang lain dari menjadi mangsa MINYAK seperti anaksaya.

2 comments:

Umie said...

minyak apa dia guna ni?

bukhairiah said...

ntah...minyk beli tepi2 jalan kot..

Related Posts with Thumbnails

Popular ker..